Diverse tips om Messerschmitt och SACHS

Denna sida kommer att fyllas med diverse tips rörande Messerschmitt och SACHS200-motorn.
PDFer är lätta att spara eller skriva ut, och medlemmar i Mc-bil klubben kan räkna med bra hjälp.
Beskrivningen om hur man mäter fram lindningsfel i svänghjulen är ännu inte klar, men den kommer.

Använd bakåtpilen för att gå tillbaka till föregående sida. Skriv till klubbmailen om ni tycker det är bättre att filerna öppnas i nytt fönster och om många vill ändra så lyssnar vi på det.

 

Här börjar vi med en förteckning över årsmodeller, chassinummer och motornummer.
221208 Messerschmittens chassinummer och motornummer.pdf

Klicka på länken nedan för en lista över åtdragningsmoment och andra värden för SACHS200-motorn.
Åtdragningsmoment, mm för SACHS200-motorn (PDF)

Klicka på länken här nedan så får ni bilder på alla vänstergängor på Messerschmitten och SACHS-motorn.
221007 Vänstergängor på Sachs och Messerschmitt

Här nedan finns en beskrivning hur man tar isär svänghjul.
221207 Svänghjul kan skruvas isär

X-ring som växelarmstätning
221207 X-ring som växelarmstätning

En förklaring om SACHS200-motorns olika vevaxlar
SACHS200-motorns olika vevaxlar

Här nedan kommer lite blandade saker som så småningom skall sorteras bättre

Instruktionsbok till Messerschmitt KR200
Messerschmitt KR200_Handbok

Heinkel Instruktonsbok
Heinkel Instruktionsbok

BMW600 Tysk Instruktionsbok
221222 BMW600 Instruktionsbok

 

 

 

 

 

 

 


 

Felvisning på multimetrar

Det här är egentligen inget speciellt för småbilar men kan vara bra att veta i alla fall.

Klicka på länken för att läsa om hiskeliga felvisningar på multimetrar.
(Länken öppnar ny sida så stäng den när du vill tillbaka!)

Felvisning på multimetrar


 

Teknik på låg nivå

 

Här bör det så småningom komma lite tips om hur man bör göra. Men här kommer en bild på hur man helst inte bör göra. Trots allt så har faktiskt denna SACHS200-motor fungerat till kolven gick sönder ännu en gång och slog upp ett nytt hål i vevhuset. Som synes är kolven svetsad på insidan, vevstaken likaså hopsvetsad medan vevhuset reparerats med uppifrån räknat; smält bly, en stor kork och hålet därunder var reparerat men någon slags Epoxi eller liknande. Observera att blyet vibrerat ihop under körning, så riktigt tätt var det nog inte på slutet. Dessutom hade svänghjulet glappat på axeln, och både koppling och växellåda hade sett sina bästa dagar.

 

Vi vill ju verkligen att alla skall få långvarig glädje av sina småbilar så här kommer i all välmening lite skrämselpropaganda:

 

Låt oss säga att du hittat en motor som inte gått på några tiotal år. Fall då inte för frestelsen att provstarta den för att sedan fixa de eventuella fel som kan uppstå. Tyvärr får sådana försök ofta till resultat att motorn kan bli helt orenoverbar. Ett kruttort, smålortigt och eventuellt lite smårostigt vevstakslager kommer sannolikt att skära inom en snar framtid, och resultatet kan bli en avbruten vevstake som slår hål i motorblocket. Lite ytrost på lagerbanan nedanför kopplingsarmen på Sachsmotorn kan också förvandla växellådan till järnskrot efter några få kilometer. Och hur stor chans tror du att det är att kopplingen fungerar efter att ha stått i samma läge ett stort antal år? Men motorn har ju bara gått xxx antal mil försöker du trösta dig med, men det går ändå inte att komma ifrån att alla packboxar är minst ett halvsekel gamla.

Beklagar dessa ovanstående pessimistiska ord, men tyvärr är de även realistiska. Men den som fixar till sin motor blir förhoppningsvis rikt belönad genom många bekymmersfria trehjulingsturer i flera år framåt.

Se här nedan hur en vevaxeltätning av äldre datum kan se ut:

 

 

 

 

 

Bli Medlem

Årsavgiften är 250 kronor för boende i Sverige, och 320 kronor för boende utomlands.

Mer information här